شتاب گرفتن تعاملات تجاری ایران و روسیه-راهبرد معاصر
جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

شتاب گرفتن تعاملات تجاری ایران و روسیه

جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه مشخص شدن شفاف نرخ روبل در ایران به افزایش گردشگر و رونق اقتصادی کشور کمک خواهد کرد، گفت: با مشخص شدن شفاف نرخ روبل در ایران توریست‌های روسی می‌توانند با کارت متصل به شبکه شتاب برای خود خرید و بانک روبل را به ریال تبدیل می‌کند.
جلیل جلالی‌فر؛ عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 08
کد خبر: ۲۴۸۵۵۸

شتاب گرفتن تعاملات تجاری ایران و روسیه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کل بانک مرکزی کشورمان گفت: در نشست دوجانبه با هیئت تخصصی روسیه، علاوه بر نهایی شدن الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، پروژه وارد مرحله عملیاتی شد که مرحله نخست آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریورماه) برای ایرانیان قابل استفاده خواهد بود. 


وی افزود: در این مرحله کارت های بانکی شبکه شتاب ایران در قالب طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) در همه خودپردازهای روسیه قابل استفاده خواهد بود و ایرانیان خواهند توانست با کارت‌های بانکی خود از خودپردازهای روسیه روبل دریافت کنند.

کارآمد و اثرگذار بودن وصل شبکه میر روسیه به شبکه شتاب ایران منوط به این است نرخ روبل در کشورمان شفاف باشد


جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره امضای پیمان پولی ایران و روسیه و اتصال میر روسیه به شبکه شتاب ایران به «راهبرد معاصر» گفت: خوشبختانه خبرها نشان می دهد رؤسای کل بانک های مرکزی ایران و روسیه به تفاهم دست یافتند همه اقدامات مشترکی که در گذشته توافق شده بود باید عملیاتی و نهایی شود. نهایی شدن توافقات پیشین به این معناست ایران و روسیه با ارزهای ملی خود می توانند تجارت توسعه یافته تری داشته باشند.


وی افزود: در نشست میان رؤسای بانک مرکزی ایران و روسیه اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران نهایی شد و قرار است تا ماه آینده میلادی برای ایرانیان قابل استفاده باشد، اما اجرای درست این فعالیت وابسته به چند راهبرد بسیار مهم است.


جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: کارآمد و اثرگذار بودن وصل شبکه میر روسیه به شبکه شتاب ایران منوط به این است نرخ روبل در کشورمان شفاف باشد و فعال تجاری بداند با کدام نرخ قرار است کار کند. به عنوان نمونه، اگر قرار است تجار ایرانی روبل را عرضه کنند، امروز که نرخ روبل در بازار 650 تومان است باید به همین نرخ تبادل شود نه اینکه فعال تجاری وادار به تبادل با قیمت پایین تر شود.


جلالی فر گفت: وصل شدن شبکه میر روسیه به شبکه شتاب ایران راهکار بسیار خوبی برای افزایش تجارت خارجی، دور زدن تحریم ها و توسعه گردشگری و توریسم است، اما مشروط به اینکه نرخ روبل شفاف باشد. بانک مرکزی زیرساخت های لازم برای وصل شدن شبکه بانکی ایران و روسیه را فراهم کرده است، اما فعالان تجاری و توریست های دو کشور امیدوارند  نرخی که قرار است تبادل شود، شفاف و مشخص باشد نرخ تبدیلی تا چه میزان به نرخ بازار نزدیک است.

در صورتی که پول های محلی مورد تقاضای تجار و فعالان اقتصادی و گردشگران قرار بگیرد، طبعاً تقاضا نداشتن دلار به تقویت پول ملی ایران و روسیه منجر می شود


فعال اقتصادی و تجاری بازار روسیه عنوان کرد: اگر نرخ تبدیل به نرخ بازار نزدیک باشد گام بلندی برای دلارزدایی از ارتباطات تجاری و گردشگری میان ایران و روسیه برداشته شده است؛ به این دلیل که دیگر توریست ها دلار جا به جا نمی کنند، بلکه با روبل و ریال به اعتبار پشتوانه و زیرساخت بانکی انجام شده در کشورهای همدیگر کارت می کشند و هزینه ها به نرخ آن کشور حساب می شود.

 


وی درباره افزایش گردشگری و درآمدزایی از این روش تأکید کرد: در زمینه توریسم اگر نرخ روبل در ایران شفاف مشخص شود شاهد افزایش گردشگر خواهیم بود که به رونق اقتصادی کشور کمک می کند، زیرا توریست روس می تواند در ایران با کارت متصل به شبکه شتاب برای خود خرید و بانک روبل را به ریال تبدیل کند.


جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان لزوم دلارزدایی و تقویت ریال در این فرآیند گفت: در این صورت ریال و ارز ملی ما و روسیه به صورت متقابل تقویت می شود. در صورتی که پول های محلی مورد تقاضای تجار و فعالان اقتصادی و گردشگران قرار بگیرد، طبعاً تقاضا نداشتن دلار به تقویت پول ملی ایران و روسیه منجر می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار